اختلالات نوشتن و دیکته نویسی

اختلالات نوشتن و دیکته نویسی

اختلال یادگیری در کودکان 

تعاریف متعددی از طرف جامعه متخصصان و روان‌شناسان برای اختلال‌های یادگیری صورت گرفته است. اما به دلایل مختلف یک تعریف جامع و کاملی که همه ویژگی‌های این اختلال را تحت پوشش قرار دهد و بتواند دیدی کامل نسبت به آن ارائه دهد و همچنین مورد تأیید همگان باشد هنوز انجام نپذیرفته است.  

اختلال یادگیری یعنی رشد ناکافی مهارت‌های خاصِ تحصیلی که به علت بیماری جسمی یا عصبی نباشد. کودکان دارای انواع اختلال های یادگیری، اغلب دارای هوش خوب و یا متوسط هستند اما در در دریافت اطلاعات، تجزیه و تحلیل و پردازش آن مشکل دارند. علیرغم اینکه در سایر حوزه‌هایی غیر از مسائل درسی خوب عمل می‌کنند ولی در مورد درس و مدرسه عملکرد ضعیفی داشته و در یک یا چند درس مشکل اساسی دارند. اگرچه این کودکان از اندام و حواسی سالم و نرمال برخوردارند اما به تدریج، در یادگیری مفاهیم و آموزش‌های ضروری دچار مشکل می‌شوند. در طول سال تحصیلی نیاز به فعالیت بیشتری نسبت به سایر همسالان خود دارند و معمولاً علیرغم تلاش‌های خیلی زیاد، نمی‌توانند خود را به سطح مطلوبی از یادگیری برسانند. کودکانی که اختلال نوشتن دارند در هجی کردن صحیح کلمات و دیکتۀ آن و در استفاده از دستور زبان ضعف دارند. دست خط بدی دارند و ممکن است در یک قطعه نوشتاری، یک کلمه مشابه را به طور متفاوت بنویسند. معمولا از تکالیف نوشتنی اجتناب می‌کنند و تکالیف درسی خود را به کندی انجام می‌دهند و خطاهای ثابت در نوشتن دارند. معمولا این کودکان اسیر یک چرخه هیجانی منفی می‌شوند. به این صورت که ناتوانی تحصیلی منجر به احساس شکست و ناکامی، اعتماد به نفس ضعیف، اضطراب، افسردگی و نقص در کفایت اجتماعی می‌گردد.

تشخیص کودکان با اختلال یادگیری، کمک بسزایی به کودک و خانواده­اش می کند و عدم تشخیص و مداخله مناسب، تاثیرات منفی جبران‌ناپذیری بر زندگی و آینده کودک و تبعات اجتماعی و اقتصادی برای جامعه خواهد داشت. ناتوانی کودکان در هماهنگی با کلاس و پیشرفت با سایر همکلاسی ها از یک طرف و سرزنش، تحقیر و تنبیه های گوناگون، زمینه را برای کاهش اعتماد به نفس و دلزدگی و بی علاقگی آنها به درس و مدرسه فراهم می آورد تا جایی که اکثر این کودکان با سرخوردگی، درس و مدرسه را ترک می کنند.

 

اختلال دیکته نویسی و شناسایی انواع آن در کودکان

مشکلات دیکته نویسی در دانش آموزان پس از ورود به کلاس اول به تدریج دیده می شود. مثلاً ‌مشکل قرینه یا وارونه نویسی بیشتر در دانش آموزان کلاس اول دبستان دیده می شود. علت اصلی این مشکل این است که کودک هنوز دست چپ و راست خود را به خوبی نمی شناسد و یا سمت چپ و راست صفحه را نمی تواند به خوبی تشخیص دهد. با کمی آموزش های ساده در مورد سمت چپ و راست صفحه معمولاً این مشکل کودکان برطرف می شود.



قیمت: 250,000 ریال

تماس با ما
مشاوره رایگان
ورود