مدارس در دنیای امروز، نه صرفاً نهادهای انتقال دانش، بلکه کانونهایی برای توسعه انسان، تربیت شهروند مسئول و رشد سرمایههای اجتماعی هستند. در این میان، مدیر مدرسه دیگر صرفاً یک ناظر یا سازماندهنده نیست، بلکه رهبر یادگیری، تسهیلگر تحول و طراح مسیر توسعه مدرسه است.
توانمندسازی، بهسازی و آموزش مدیران مدارس یکی از مهمترین راهبردهای نظام آموزشی برای ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت و تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.
با پیچیدهتر شدن نیازهای آموزشی، گسترش فناوری، تنوع فرهنگی در مدارس، و تمرکز بر یادگیریهای عمیق و معنادار، مدیران مدارس نیازمند آنند که فراتر از دانش نظری، از مجموعهای از شایستگیهای حرفهای، میانفردی، و اخلاقی برخوردار باشند تا بتوانند مدرسه را در مسیر پویایی و پاسخگویی به نیازهای دانشآموزان هدایت کنند.
بهویژه در چارچوب رویکردهای نوینی چون مدیریت تحولی، دادهمحور، یادگیریمحور و مشارکتی، نقش مدیر مدرسه بهعنوان رهبر سیستمی بیش از هر زمان دیگری نیازمند آموزش، بهسازی مستمر و توانمندسازی اثربخش است.
در واقع، هرگونه تحول پایدار در مدرسه، در گرو تحول در تواناییها، نگرشها و مهارتهای مدیر آن است.
با توجه به رویکردهای نوین و تلفیقی در مدیریت مدرسه، ضرورت این توانمندسازی چندبعدی، ساختاری و مداوم، از منظرهای گوناگون قابل تبیین است.